I.
Do 18.10.2018 sa komunikácia a výmena informácii vo verejnom
obstarávaní mohla uskutočňovať písomne prostredníctvom pošty, iného
doručovateľa, faxom, elektronicky alebo ich kombináciou v zmysle prechodného ustanovenia § 187 ods. 8 Zákona č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní.
II.Od 19.10.2018 vzniká povinnosť plne elektronickej komunikácie v akomkoľvek postupe verejného obstarávania zadávanom v zmysle zákona o verejnom obstarávaní bez ohľadu na dátum jeho vyhlásenia. Vyplýva to z Výkladového stanoviska č.4/2018 Elektronická komunikácia a výmena informácií [1] Úradu pre verejné obstarávanie [2], týkajúceho sa Zákona 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní [3].
III.
Výkladové stanovisko č.4 [1] odôvodňuje povinnosť plne elektronickej komunikácie Smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ z 26. februára 2014 o verejnom obstarávaní [4]. V preambule č. 52 tejto smernice [4] sa uvádza: - Elektronické informačné a komunikačné prostriedky môžu značne zjednodušiť uverejňovanie zákaziek a zvýšiť efektívnosť a transparentnosť postupov obstarávania. Mali by sa stať štandardným prostriedkom komunikácie a výmeny informácií v postupoch obstarávania, keďže vo veľkej miere rozširujú možnosti účasti hospodárskych subjektov na postupoch obstarávania na celom vnútornom trhu.
- Na tieto účely by malo byť povinné zasielanie oznámení v elektronickej forme, elektronická dostupnosť súťažných podkladov a – po prechodnom období 30 mesiacov – úplná elektronická komunikácia, t. j. komunikácia elektronickými prostriedkami vo všetkých fázach postupu vrátane zasielania žiadostí o účasť a najmä zasielania ponúk (elektronické predkladanie).
- Členské štáty a verejní obstarávatelia by mali mať naďalej možnosť zájsť v tejto oblasti ešte ďalej, ak si to želajú.
- Malo by sa tiež spresniť, že z povinného používania elektronických prostriedkov komunikácie podľa tejto smernice by pre verejných obstarávateľov nemal vyplývať záväzok, aby vykonávali elektronické spracovanie ponúk, ani povinnosť elektronického vyhodnotenia či automatického spracovania.
Pravidlá platné v oblasti komunikácie sú uvedené v článku 22 tejto Smernice [4].
IV.Výkladové stanovisko č.4 [1] konštatuje, že ustanovenia Smernice [4] upravujúce elektronickú komunikáciu (vrátane výnimiek) sú transponované v ustanovení § 20 zákona o verejnom obstarávaní.
V.Programový systém Kalkulus dokáže spracovávať súťažné zadania a generovať cenové ponuky v zaužívaných počítačových formátoch a je teda plne pripravený pre elektronickú komunikáciu vo verejnom obstarávaní.
Zdroje
[1] Výkladové stanovisko č. 4/2018 Elektronická komunikácia a výmena informácií Úradu pre verejné obstarávanie [2] Úrad pre verejné obstarávanie [3] Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov
[4] Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ
|